Akhtar : Yang Terpilih

Tuesday, July 27, 2010

muka tiga

kadang2 kita rasa penat nak bernafas lagi, kan?

*tarik nafas dalam2*

bila satu hari itu,
aku putuskan,
aku ubah jadi yang ramah.
tapi, lain persepsi yang diterima aku.

aku nak jalan.
tak mau gangguan.
tak mau!

aku nak jalan.
berdamping.
dengan kau kau kau.
yang aku tak anggap lain.
melainkan sahabat.

tolonglah jangan salah lagi.
hati, jiwa, perasaan aku.
sudah kering.
kontang tak berair lagi.
aku dah penat bertadahkan jiwa
yang tak pernah dibagi
yang bahasa kitakita disebut
syok sendiri.

setapak demi setapak aku susun.
tapi ada saja
bila depan mata terang nampak lubang kecil
yang boleh dielak tepi,
tapi still.
aku terjatuh dalam lubang tadi.

bahasa aku dalam ini simple.

dan aku tau,
kau yang sebodoh alam pon,
boleh faham
tapi kalau kau tanya,
siapa aku.
jawapan aku satu.

akhtar

No comments:

Post a Comment